Istnieje wiele rodzajów wzorów sprzęgieł. Większość sprzęgieł samochodowych to suche, jedno płytkowe sprzęgło z dwoma powierzchniami ciernymi.Ale jak działa sprzęgło. Bez względu na zastosowanie, funkcją i celem sprzęgła jest przekazywanie momentu obrotowego z obrotowego silnika napędowego do przekładni.
Sprzęgła wymagają trybu uruchamiania w celu przerwania przenoszenia momentu obrotowego. Pedał sprzęgła jest metodą dźwigni, umożliwiającą odłączenie napędu od silnika do skrzyni biegów z wnętrza pojazdu. Pedał wykonuje paraboliczną zmianę pedału sprzęgła na ruch liniowy. Ten ruch liniowy jest następnie przenoszony na ruch łożyska oporowego poprzez przemieszczenie albo mechanicznych połączeń, kabli lub płynu hydraulicznego.
Sprzęgło ma kilka komponentów, które są kluczowe dla jego działania:
Koło zamachowe ma 3 główne funkcje. Pierwszym z nich jest utrzymanie wirującej masy (bezwładności) w celu wspomagania obrotu silnika i zapewnienia bardziej stałego momentu obrotowego podczas biegu. Drugi to zapewnienie stabilności dla pierścieniowego koła zębatego oraz do włączenia silnika dla rozrusznika. Trzecie polega na zapewnieniu jednej z powierzchni ciernych napędowych tarczy ciernej.
Dysk jest połączony z wałkiem wejściowym skrzyni biegów za pośrednictwem spawów. Dysk napędza wałek wejściowy w przekładni, co przekłada ruch na koła. Dysk ma materiał cierny, który pozwala modulować sprzęgło, aby sterować napędem podczas startu. Dysk zawiera również sprężynującą piastę, która pochłania drgania silnika, gdy sprzęgło jest używane, a także absorbuje moment obrotowy podczas włączania i wyłączania napędu.
Płyta dociskowa jest najważniejszą częścią całego zespołu sprzęgła. Płyta dociskowa wywiera siłę zaciskającą (nacisk), która utrzymuje napędzany dysk cierny pomiędzy nim a kołem zamachowym. Płyta dociskowa jest przymocowana do koła zamachowego za pomocą śrub i obraca się razem z innymi elementami. Płyta dociskowa zawiera membranę lub sprężyny, które wywierają nacisk na główną powierzchnię odlewniczą lub napędową. W celu zwolnienia lub rozłączenia napędu uruchamiane są dźwignie membrany lub sprzęgła, co pozwala na odciągnięcie głównego odlewu z napędzanej tarczy.
Łożysko ślizgowe zapewnia środek uruchamiania pomiędzy zespołem obrotowego sprzęgła a widelcem sprzęgłowym i przekładnią. Łożysko absorbuje siłę, aby zwolnić sprzęgło, a także zmniejsza zużycie elementów obrotowych i nieobrotowych.
Łożysko prowadzące nie występuje we wszystkich zespołach sprzęgła, ale najczęściej występuje w konfiguracjach silnika. Łożysko znajduje się z tyłu korby lub koła zamachowego i lokalizuje wał wejściowy. Ważne jest zlokalizowanie wału wejściowego z tyłu korby, aby zapewnić prawidłową trwałość sprzęgła i jego działanie. Bez łożyska prowadzącego może dojść do nadmiernego zużycia w spawach i piaście napędzanego dysku, co może spowodować zwolnienie sprzęgła.
Jak dbać o sprzęgło w samochodach? Oto kilka rad
Uzupełnij swój zbiornik od sprzęgła
Sprzęgło samochodu nie działa prawidłowo, jeśli w zbiorniku sprzęgła nie ma wystarczającej ilości płynu. Można go znaleźć pod maską i należy go przechowywać na rozsądnie wysokim poziomie, aby zapewnić bezpieczną jazdę. Poziom płynu powinien znajdować się tuż poniżej pokrywy zbiornika. Jeśli tak nie jest, to po prostu wymaga dolania większej ilości płynu hamulcowego.
Jeśli uważasz, że robisz to zbyt często, skontaktuj się z mechanikiem, aby sprawdzić swój pojazd, aby upewnić się, że nie ma innego podstawowego problemu.
Bez wystarczającej ilości płynu możesz nie być w stanie nacisnąć pedału sprzęgła, ustawiając się w niebezpiecznej pozycji, jeśli nie możesz zmienić biegu w razie nagłej potrzeby.
Dlatego zaleca się, aby płyn sprzęgła był dokładnie uzupełniany na każde 20 000 km, jakie przejeżdża samochód.
Używaj hamulca ręcznego na wzgórzach
Wzgórza to zguby każdego kierowcy uczącego się jazdy, a wielu nadal robi wszystko, aby ich uniknąć po zdaniu egzaminu. Ale za pomocą hamulca ręcznego, a nie tylko polegając na sprzęgłach, aby utrzymać swoje miejsce stojąc na zboczu, możesz uratować sprzęgło przed nadmiernym zużyciem.
Zbyt duża zmiana może spowodować zużycie i nieskuteczność pedału sprzęgła, dlatego należy zaciągnąć hamulec ręczny w odpowiednim miejscu, aby ułatwić płynne ruszanie pod górę.
Ta wskazówka nie odnosi się tylko do jazdy po wzgórzach, musisz upewnić się, że nie nadwerężasz sprzęgła w żadnym momencie za kierownicą, ponieważ może to doprowadzić do nagromadzenia ciepła, potencjalnie powodując jego spalenie.
Uważaj na poślizgnięcia
Poślizg sprzęgła odnosi się do sytuacji, w której pedał zsuwa się z miejsca, w którym powinien się znajdować. Objawy, na które należy zwrócić uwagę, nie muszą wymagać dużego wysiłku, aby zmienić bieg, gdy trzeba postawić stopę w innej pozycji podczas jazdy , dymiący zapach z silnika lub zauważalna widoczna zmiana mocy silnika.
Czynniki te mogą oznaczać, że nie można umieścić wymaganego nacisku na sprzęgło, aby napędzać koła o odpowiednim poziomie mocy, co może doprowadzić do wypadku.